Roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej  Żłobka Gminnego w Polanowie w roku szkolnym 2019/2020

WRZESIEŃ

  • zapoznanie dzieci z wyposażeniem sali, jego przeznaczeniem i sposobem użytkowania;
  • zapoznanie opiekunek z dziećmi w żłobku, poznawanie imion dzieci i opiekunek;
  • zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym, żłobkowym środowisku;
  • wdrażanie do zgodnego współżycia
    i działania w grupie;
  • próby zmniejszenia stresu dziecka związanego z przyjściem do żłobka poprzez skupienie jego uwagi na osobie opiekunki czy ciekawej zabawie;
  • zapoznanie dzieci z nową porą roku – jesienią.

PAŹDZIERNIK

  • umacnianie  poczucia przyjaznej atmosfery, bezpieczeństwa dziecka w żłobku;
  • wyrabianie życzliwych postaw wobec innych dzieci i personelu żłobka;
  • nauka uczestniczenia we wspólnej zabawie;
  • uczenie zabawy w kole zamkniętym podczas wspólnej nauki piosenek i wierszyków;
  • obcowanie z przyrodą w sposób czynny (spacer).

LISTOPAD

  • wzbogacanie słownika dziecięcego poprzez ilustracje i krótkie opowiadania;
  • wzbudzanie zainteresowania książką;
  • ćwiczenie sprawności manualnych (wykonywanie prac plastycznych);
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa
    u dziecka poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy, posiłków;
  • próby samodzielnego spożywania posiłków (posługiwanie się łyżeczką, widelcem, picie z kubeczka);
  • umożliwianie pośredniego i bezpośredniego kontaktu z przyrodą.

GRUDZIEŃ

  • doskonalenie umiejętności związanych
    z samodzielnym ubieraniem i rozbieraniem się przez dzieci starsze;
  • wykonywanie prac manualnych związanych z tematyką około bożonarodzeniową;
  • zapoznanie z tradycjami Świąt  Bożego Narodzenia;
  • oswojenie dzieci z postacią św. Mikołaja;
  • zachęcanie do dzielenia się zabawkami
    i  współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw;
  • zapoznanie dzieci z nową porą roku – zimą;

STYCZEŃ

  • wyrabianie orientacji w przestrzeni, umiejętność poruszania się w małej grupie: „idziemy parami”, „jedziemy pociągiem”;
  • próby samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych przez dzieci starsze;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej;
  • nauka samodzielnego spożywania posiłków – instruktaż i wspomaganie dziecka 
    w samodzielnym korzystaniu z łyżki, widelca
    i kubka – samodzielne próby jedzenia i picia;
  • wdrażanie nawyku sprzątania zabawek
    po zakończonej zabawie;
  • Dzień Babci i Dziadka – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

LUTY

  • doskonalenie sprawności ruchowej
    i poczucia rytmu;
  • pobudzanie kreatywności u dzieci poprzez udział w zajęciach plastycznych różnego typu;
  • zachęcanie do wspólnej zabawy tanecznej podczas Balu Karnawałowego;
  • doskonalenie umiejętności poruszania się
    w parach, przy wężu ułatwiające bezpieczne przemieszczanie się,  prawidłowego siedzenia przy stole, na dywanie;
  • rozwijanie umiejętności dłuższego skupienia uwagi na jednej czynności lub zabawie;
  • modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw oraz adekwatnego reagowania na polecenia opiekunki.

MARZEC

  • rozwijanie umiejętności prawidłowego naśladowania ruchów opiekunki podczas zabaw ruchowych;
  • ćwiczenie sprawności manualnych poprzez wykonywanie prac plastycznych(wpajanie nawyku estetycznego);
  • zapoznanie dzieci z nową porą roku – wiosną;
  • obserwacja zmian następujących
    w przyrodzie podczas spacerów i zabawy
    na placu zabaw;
  • wspomaganie dziecka w próbach samodzielnego spożywanie posiłków;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
    u dziecka.

KWIECIEŃ

  • stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonalenia sprawności umysłowych;
  • zapoznanie z tradycjami Świąt Wielkanocnych;
  • wyrobienie orientacji przestrzennej, nabycie umiejętności w zapamiętywaniu swego miejsca i poruszania się w grupie;
  • kształtowanie umiejętności naśladowania improwizowanymi ruchami treści piosenek;
  • wyrabianie nawyku sprzątania zabawek po skończonej zabawie.

MAJ

  • umożliwianie bezpośredniego i pośredniego kontaktu z przyrodą;
  • rozwijanie umiejętności ruchowych oraz cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane i samorzutne;
  • kształtowanie nawyków higienicznych, zachęcanie do zjadania całej porcji posiłku;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnym materiałem plastycznym podczas działań zorganizowanych;
  • budzenie w dzieciach pozytywnych uczuć i emocji związanych ze zbliżającym się Dniem Matki;
  • Dzień Rodziny – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

CZERWIEC

  • używanie form grzecznościowych i uprzejme zachowanie się wobec innych;
  •  zwrócenie uwagi na umiejętność dobierania ubrania do warunków atmosferycznych;
  • zwrócenie uwagi na bezpieczną i zgodną zabawę;
  • rozwijanie zdolności do uważnego słuchania opowiadań i wierszy;
  • wyrabianie orientacji przestrzennej, nabycie umiejętności w zapamiętywaniu swego miejsca i poruszania się w grupie;
  • zapoznanie dzieci z nową porą roku- latem;
  • tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas świętowania Dnia Dziecka.

SIERPIEŃ

  • zachęcanie do swobodnej zabawy
    z rówieśnikami;
  • utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie, doskonalenie sprawnego i bezpiecznego poruszania się w grupie podczas wyjścia
    na plac zabaw i do parku;
  • rozmowy na temat wakacji – omówienie sposobów spędzania wolnego czasu;
  • kontynuacja nauki samodzielnego spożywania posiłków;
  • kontynuowanie kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych – myjemy rączki i buzię;
  • przygotowanie dzieci starszych do przejścia do przedszkola (trening samodzielności w czynnościach samoobsługowych).